Kemencei Erdei Múzeumvasút
Köszöntjük a Kemencei Erdei Múzeumvasúton!
Az Észak-Börzsöny területén kiépített kisvasutak története sokáig a fakitermeléssel függött össze. A napjainkban már kizárólag személyszállításban érdekelt kisvasút az évszázados csarnavölgyi nyomvonal 3,8 kilométeres szakaszán, Kemence és Feketevölgy állomások között, menetrend szerint közlekedik. A Kemencei Erdei Múzeumvasút az Ipoly Erdő Zrt. és a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület együttműködésének köszönhetően működik.
Egy kis vasúttörténet
A kisvasúti hálózat építése ezen a területen három nagy völgyet érintett: a Királyházi völgyet (Kemence-patak völgye), a Csarnavölgyet (Fekete-patak völgye) és a Bernecei Nagyvölgyet. Az első sínpárt a királyházi vonalon Kemence – Wirterház – Királyháza – Királykút között fektették le 1910-ben. A Kemencei Erdei Múzeumvasút ma az évszázados csarnavölgyi főág nyomvonalán közlekedik, melynek építése 1913-ban kezdődött.
A Kemence környéki erdei vasúthálózat 600 mm nyomtávú vonalszakaszai kizárólag a kitermelt fa szállítását szolgálták, és ún. görpályás üzemmóddal működtek, azaz a kocsikat hegymenetben lovak húzták, míg a fával megrakott kocsik saját terhüknél fogva gurultak le egyenként, vagy összekapcsolva, fékezéssel. A vasúti pálya mentén műhelyek, raktárak, szolgálati lakások és istállók épültek, melyek közül néhány átalakításra került, és vendégház vagy kiállítás funkcióját tölti be napjainkban. A lóval való vontatás a II. világháború utánig volt jellemző; az első motormozdony 1947-ben közlekedett a kemencei vonalon.
A vasúti hálózatot fővonalak, mellékvonalak és közelítő vonalak alkották. Utóbbiak időszakos jelleggel működtek, sokszor nem is csatlakoztak a fővonalhoz és a fakitermelés végeztével felszedték, majd máshol lerakták őket. A vasúti pályaszakaszok visszabontása az erdészeti feltáró utak kiépítésével, a nagyobb teljesítményű tehergépjárművek használatával 1969-ben kezdődött meg.
A több mint 50 kilométernyi észak-börzsönyi kisvasúti hálózatból ma csupán a Csarnavölgyi szakaszon 3,9 km szolgálja a vasúti közlekedést, kizárólag idegenforgalmi, személyszállítási céllal, ugyanezen a szakaszon további 5 km árvíz sújtotta terület. A többi ág nyomvonalai, töltései még fellelhetőek ugyan, és így emlékeztetnek minket a régi idők kisvasutas mindennapjaira.
A kisvasút történetéről bővebben a www.kisvasut.hu oldalon olvashat.
Amíg a vonat indulására vár…
A vasút történetét a végállomáson található, archív fényképekkel, térképekkel és korabeli eszközökkel színesített vasúttörténeti kiállítás ismerteti. A múzeumhoz tartozó kovácsműhelyben megtekinthetők a korabeli eszközök és bútorzat, a kohó, a hűtővizes fakád, a satupad, a lópatkó elkészítéséhez szükséges patkolóbak és más, a kovácsmestert kiszolgáló kézi szerszám. Csoportok részére előzetes egyeztetés útján kovácsbemutató és a vasút történetét feldolgozó interaktív program igényelhető. A peron szomszédságában található közel harmincféle kisvasúti szerelvény, mozdony, csille mind-mind kalandos életutat jártak be, melyek használati helyéről és módjáról információs táblák segítségével tájékozódhat. A vonat indulásáig kényelmesen várakozhat a fedett szaletli alatt. A gyermekek részére a parkban játszótér is készült.
Útra kelünk
A Kemencei Erdei Múzeumvasút április 1. és október 27. között hétvégi napokon illetve ünnepnapokon közlekedik. Egyéb időpontokban különvonat megrendelése szükséges.
A Kemencei Erdei Múzeumvasút megközelíthetősége:
Budapestről vonattal Szobig, majd innen autóbusszal Kemence község elérhető.
Kemence az „Ipoly-menti regionális kerékpárforgalmi tengely”-en fekszik. Budapesttől Ipolydamásdig a nagyrészt már kiépített Duna balparti kerékpárúton közlekedhetnek a kerékpárosok, innen Kemencére kisforgalmú közúton lehet eljutni. Mintegy 70 kilométerrel kevesebbet kell tekerni, ha a kerékpárokat Szobig vonattal szállítják.
Személygépkocsival: Budapestről a 2/A, majd a 12-es úton a Budapest-Nagymaros-Szob-Vámosmikola-Kemence útvonalon át (103 km). Budapestről a 2/A, majd a 2-es úton a Budapest-Rétság-Drégelypalánk-Parassapuszta-Kemence útvonalon át (95 km).