2017. december
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes program megtekintése ›

Napelemes motorkocsi

 

Magyar mérnökök fejlesztésének köszönhetően május elejétől Királyrét és Kismaros között napelemmel működő motorvonatok járnak. A kisvasút nem szennyezi füsttel a környezetet, ráadásul elektromos vezetékek építésével sem kell elcsúfítani a természetvédelmi területet.

Az Ipoly Erdő Zrt. által bemutatott napelemes motorvonat a zéró helyi szennyezőanyag-kibocsátás jegyében valósult meg. A fejlesztők olyan motorkocsi kialakítására törekedtek, amely természetvédelmi területen is alkalmazható, tehát a lehető legkevesebb energiával és környezeti terheléssel üzemeltethető. A forradalmian innovatív jármű alkotóitól a Vili nevet kapta, és az elvárásoknak megfelelően tökéletesen környezetbarát lett: az aszinkronmotor meghajtású (VZ 132, Pmax. 11 kW) kisvasúti jármű számára a szükséges hajtóenergiát (a külső hálózatról is tölthető 12 darab 12 V 240 Ah savas ólom akkumulátoron kívül) a tetőre szerelt nagyméretű 6 darab korszerű 225W SiMono (1650 x 995 mm) napelem is biztosítja. A hegyi pályán, lejtmeneti villamos ellenállás fékezéssel (hasonlóan a Forma 1-ből ismert KERS-hez), az elfogyasztott energia egy részét szintén visszatáplálja a rendszerbe. Esős napok esetén sincsen probléma, ugyanis e két rendszer még borongós időben is képes biztosítani az aznapi forgalom lebonyolítását.

Innovatív kép fogadja az utazókat a ”vezetőfülke” esetében is. A 32 utas szállítására alkalmas kisvasút mindkét oldalán kialakított vezető ülés előtt nincs hagyományos irányítópult. A járművezérlés digitális, PLC alapon, intelligens HMI-vel történik, ahol a kisvasút vezetője érintő-képernyő segítségével irányítja a kiegészítő berendezéseket. Mindezek mellett a monitor oldalán egy kisméretű botkormány segíti a kocsi vezérlését. A teljesen hangtalanul közlekedő, maximum 25 kilométer per óra sebességgel haladó kisvasút megjelenésében is különleges: a szerelvény teljesen nyitott, amivel páratlan „körpanorámát” nyújt az utazók számára. Az alacsonypadlós kivitel a mozgáskorlátozottak, kerekes székes utasok szállítását is lehetővé teszi a kiszerelhető üléssor helyén.

A magyar fejlesztés iránt már jelenleg is komoly az érdeklődés, hiszen környezetbarát, és egy esetleges sorozatgyártás után sem a várható beruházási, sem pedig a fenntartási költségek nem lesznek elviselhetetlenül nagyok a kisvasutak számára. Vilit a 120 éves Királyréti Erdei Vasút Napján adták át május 4-én.

A motorvonat normál díjszabás szerint közlekedik. Mivel nyitott, ezért csak megfelelő időjárás esetén indítjuk útnak. Befogadóképessége 30 fő.